قاتل زاینده رود

قاتل زاینده رود

🔸قاتل زاینده رود ؛فرهنگ غلط مدیریتی کشور
👤حمید سینی ساز – کارشناس منابع آب

بزرگ‌ترین و پرآب‌ترین رود فلات مرکزی کشور از سال ۷۹ به یک رودخانه فصلی تبدیل شد. برای چنین مشکل بزرگی راه‌حل کوتاه‌مدتی وجود ندارد و هرگونه میانبری می‌تواند با اعتراض سایر مردم همراه شود و کلاف حکمرانی آب را پیچیده‌تر ‌کند. آنچه در اصفهان و قبل از آن در خوزستان بروز پیدا کرد یک «بحران مدیریتی» آب است و تکرار آن در سایر مناطق کشور نیز به‌هیچ‌ و جه دور از انتظار نیست.

🔹فرهنگ غلط عمومی مدیران، کوچ دادن و ایجاد انگیزه برای مهاجرت در مردم و اسکان جمعیت در نقاط خشک و کم‌آب را تعبیر به توسعه آن منطقه کم‌آب می‌کند، اما عکس آن، یعنی ایجاد انگیزه برای مهاجرت و اسکان جمعیت در نواحی پرآب را به هزار و یک علت نشدنی، بازی با سرنوشت مردم، هزینه‌بر و غیرعقلانی می‌داند.

🔸فرهنگی که جابجایی هرچند تدریجی مشاغل صنعتی آب‌ بر از دشت‌های دارای مشکل کم‌ آبی به کنار سواحل را معادل نابودی اشتغال و معیشت معرفی می‌کند؛ اما غیرقابل کشت شدن اراضی دارای سابقه هزاران ساله در کشاورزی و در نتیجه آوارگی شغلی هزاران کشاورز را نه! فرهنگی که در آن ایجاد نمادهایی بزرگ در چشم عوام مانند کارخانه، سد، پتروشیمی، نیروگاه، تونل انتقال آب… را به کارهایی زیربنایی مانند احیای قنوات، تغذیه آب‌خوان‌ها، بهبود کیفیت هوا، به‌ نژادی در ارقام گیاهی و جانوری و… ترجیح می‌دهد، زیرا کارهای دوم به اندازه کارهای اول دهان‌ پرکُن و تضمین‌کننده «رأی» یا «حکم انتصاب» نیستند.

 

کریمان اولین خیریه تخصصی در حوزه آب است و اولویت ما کارهایی است که باعث احیاء قنات و آبرسانی برای مصارف شرب و کشاورزی می شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا