حکایت یک وقف اجتماعی

حکایت یک وقف اجتماعی

یکی از نکات قابل تأمل در تاریخ دیار استان خراسان جنوبی این است که اولین شهر دارای شبکه آب رسانی از طریق لوله بیرجند بوده و ۹۹ سال پیش یک پروژه عظیم آبی در دل کویر خشکیده ایران شکل گرفته است. در اسناد تاریخی و خاطرات موجود که از نویسندگان نظامی ها و بزرگان شهر باقی مانده است مواردی همچون آلوده بودن دائمی آب جوی های اصلی به صابون رختشویی ، بیماریها و شور بودن به چشم می خورد که نمایانگر معضلات قنات و مشکلات مربوط به آب در جامعه شهری بیرجند در گذشته بوده است. تأمین آب شهر از روشی مطمئن و سالم تر دغدغه بسیاری از مردم شهر بود تا اینکه به ابتکار شوکت الملک و میرزا محمدولی خان اسدی و سایر بزرگان در پاییز۱۳۰۲ شمسی در حسینیه قلعه مراسم لوله کشی بیرجند از قنات علی آباد برگزار شد. اولین بار در گفتگوی محمدولی اسدی مصباح السلطنه) مأمور دولت در خطه قهستان با شاهزاده معتضدی بود که ایده استقرار شبکه آبرسانی مطرح شد. مردم هزینه پروژه را پرداخت کردند!
نتیجه این اقدامات این شد که بیرجند شهری باشد که ۳۲ سال زودتر از پایتخت کشور آب رسانی از طريق لوله در آن انجام شد و بنگاه خیریه آبلوله درسال ۱۳۰۲ هجری شمسی با همت اهالی بیرجند و واقفان خیراندیش بنیان نهاده شود تا مردم محروم بیرجند از گزند کم آبی و آبهای شورو آلوده رهایی یابند و بیرجند شهری نامیده شود.


کریمان اولین خیریه تخصصی در حوزه آب است و اولویت ما کارهایی است که باعث احیاء قنات و آبرسانی برای مصارف شرب و کشاورزی می شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا