کار پدری

کار پدری

یکی از دوستان به من گفت:«داری کار پدر را ادامه میدهی». داشتم پیش خودم فکر میکردم پدر من که در حوزه آب فعالیت نداشته! ایشان در تکمیل صحبتش گفت:
منظورم امیرالمؤمنين على علیه السلام است که چاه حفر می کردند، آب به مردم می رساندند.»

موسسه خیریه کریمان با چه هدفی تاسیس شد؟

فعالیت های غیر رسمی خیریه «کریمان» که مرتبط با بیت یکی از علمای تهران است، با همان شرح وظایف مرسوم تمام خیریه ها شروع شد. گذشت تا اینکه به تناسب اتفاقات و تحولات کشور و براساس بیانات حضرت آقا مبنی بر اینکه باید به سمت احیای روستاها برویم، اعضای خیریه دورهم جمع شدند و به همفکری درباره این موضوع پرداختند که چطور میشود خیریه را به سمت بهینه شدن و افزایش بهروری ببریم.

چرا فعالیت های کریمان را فعلا محدود در خراسان جنوبی کرده اید؟

اوایل، فعالیت هایمان را در استان شروع کردیم؛ استانهای تهران، قم، خوزستان، لرستان و خراسان جنوبی. اما به مرور و با توجه به رفت و آمدهایی که به این مناطق داشتیم و براساس تجربیاتی که کسب کردیم، متوجه شدیم استان خراسان جنوبی علیرغم اینکه براساس شاخص هایی مانند فقر، درآمد و تولید ناخالص و به گواه انواع آمارهای ارائه شده، همیشه جزو استان آخر کشور است.

در بخش معرفی خیریه کریمان آمده، اولین خیریه تخصصی حوزه آب در ایران. آیا شما تنها خیریه در این حوزه هم هستید؟ ما اولین خیریه تخصصی در حوزه آب بودیم اما تنها خیریه فعال دراین زمینه نیستیم. اتفاقأ یک بار که برای معرفی فعالیتهای خیریه کریمان جلسه ای با یکی از شرکت های بزرگ داشتیم، بعد از ارائه گزارش درباره چرایی تمرکز برمسئله آب، یکی از اعضای شرکت گفت: «این موضوع را با یکی از شرکتهای تولیدکننده شیرآلات مطرح میکنم تا به کمک شما بیایند و…» گذشت تا اینکه چند وقت قبل در خبرها دیدیم یکی از شرکتهای تولیدکننده شیرآلات، یک بنیاد تخصصی آب راه اندازی کرد!!!

خیریه کریمان به انجام تخصصی کارها تاکید دارد و کار را به کاردان میسپارد. اینطور نیست که مثلا خودش رأسا وارد میدان شود اینطور نیست که از مردم پول جمع کنیم، به منطقه برویم و خودمان لوله کشی آب انجام دهیم، آن وقت بعد از چند سال آبفا و بقیه نهادهای تخصصی اعلام کنند پروژه اشتباه بوده و پول مردم هم هدر رفته است. به طور کلی در مرحله اجرا، انجام پروژه های ما وابسته به تأیید نهاد مرتبط است. اگر قراربر لوله کشی آب شرب یک روستاست، آبفا باید تأیید کند. پروژه های ما چند قید دارد؛ حتما باید تأیید مهندسی داشته باشد، واجد استانداردهای آبفا باشد و حتما مردم خود روستا در آن مشارکت داشته باشند.

چرا حضور و مشارکت اهالی روستای مورد نظر تا این حد برایتان اهمیت دارد؟

از سال ۱۳۹۷ که کار در حوزه آب در استان خراسان جنوبی را شروع کردیم، یک شرط گذاشتیم. گفتیم ما پروژه ای را شروع نمی کنیم مگر اینکه مردم خود روستا در آن مشارکت داشته باشند. البته مقصودمان، مشارکت مالی نبود بلکه بر مشارکت یدی و اجرایی – اهالی روستا تاکید داشتیم. برای این شرط هم، یک دلیل مشخص داشته و داریم؛ این عزیزان تا وسط میدان نیایند و کار را از خودشان ندانند، نسبت به آن دغدغه نخواهند داشت و به اصطلاح دلشان برای آن کار نخواهد سوخت.

دستاوردهای موسسه خیریه کریمان در ۳ سال فعالیت تخصصی در حوزه آب در استان خراسان جنوبی.

به لطف خدا در این مدت موفق به اجرای ۱۶ پروژه در ۱۲ روستا شده ایم که هم بحث لایروبی قنات ها و هم کانال کشی زمین های کشاورزی را شامل میشود. ببینید، در روستاهای خراسان جنوبی ، آب شرب و آب موردنیاز کشاورزی یا از طریق چاه عمیق تأمین می شود یا از طریق قنات. در هردو صورت، به یک استخر ذخیره آب نیاز است. از آن استخر هم با کانال کشی یا لوله کشی آب به زمینهای کشاورزی یا خانه ها هدایت میشود.

بازخوردهای مردمی در این مدت چطوربوده؟ به یادماندنی ترین واکنشی که خستگی را از تن اهالی خیریه کریمان درآورد، چه بوده؟

مدتی قبل فردی ب امن تماس گرفت و گفت: «پدرم به رحمت خدا رفته. میخواستم طبق رسم و رسوم، گوسفندی برای خیرات قربانی کنم اما تصمیم گرفتم هزینه قربانی و مجلس ترحیم را به خیریه کریمان بدهم. معتقدم اگر این مبلغ را در یک پروژه – آبرسانی در مناطق محروم استفاده کنید، به عنوان صدقه جاريه برای پدرم باقی می ماند.»
گزیده مصاحبه مدیرعامل خیریه کریمان با خبرگزاری فارس

کریمان اولین خیریه تخصصی در حوزه آب است و اولویت ما کارهایی است که باعث احیاء قنات و آبرسانی برای مصارف شرب و کشاورزی می شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا